Elementy Złączne
Śruba z łbem walcowym i gniazdem sześciokątnym tzw. inbusowa lub ampulowa
norma
ISO4762, PN-82302, DIN912
Rodzaj gwintu:
metryczny, metryczny drobnozwojny
Klasa wytrzymałości:
8.8 / 10.9 / 12.9
Materiał:
stal węglowa, stal stopowa, stal nierdzewna A2/A4
Powłoka:
czernienie w oleju, ocynk galwaniczny, ocynk płatkowy
Zakres:
stal węglowa: M3 – M36
Opis produktu
Śruba z łbem walcowym i gniazdem sześciokątnym. Występuje w wersjach z pełnym i niepełnym gwintem, zależnie od długości trzpienia. Przy niektórych rozmiarach dostępne są obie wersje, natomiast przy długich trzpieniach występuje tylko z niepełnym gwintem.
Stosowana jest główne w przemyśle maszynowym i motoryzacyjnym. Produkowana jest w klasach od 8.8 do 12.9 w wersji tzw. czarnej (czernienie w oleju) lub ocynkowanej galwanicznie (tylko kl.8.8 ze względu na kruchość wodorową). Dostępne są też wersje ze stali nierdzewnych A2 i A4.
Dlaczego Inbus, a nie Imbus?
Nazwa „Inbus” powstała przez połączenie inicjałów właścicieli firmy, która wynalazła tego typu śrubę – Bauer und Schaurte (BuS) oraz dodanie przedrostka In – od rodzaju klucza wewnętrznego (Innensechskant). Stąd prawidłową nazwą jest Inbus, a nie błędnie upowszechniony Imbus. W branży używa się też nazw – śruba ampulowa / klucz ampulowy.